tiistai 11. tammikuuta 2011

HOIVAN RAHOITUS JA ELÄKELAITOSTEN SIJOITTAMAT MILJARDIT

Ministeri Rehula puhui.
Aiheena hoivajärjestelmien rahoitus tulevaisuudessa.
Taustalla se yleisesti kylvetty huolenaihe, että suuret ikäluokat aikanaan haukkaavat suuren kuluerän kun tarvitsevat hoitoja ja hoivaa vanhetessaan.
Rahoitusmalleja on pohtinut työryhmä, kuinkas muuten.

Alla ote loppukaneetista ministerin pohdintana rahoutuksesta,
johon blogistilla kyllä vahvasti kommentoitava.

".......Sosiaalivakuutus voi perustua jakojärjes­telmään tai täysin tai osittain rahastoivaan järjestelmään. Rahastointia puoltaa se, että ikääntyvän väestön taloudessa maksupohjan kertyminen hidastuu ja maksut kohoavat todennäköisesti nopeasti. Suomen tapauksessa rahastoinnin pitäisi jo olla käytössä, jotta se tasaisi myös suurista ikäluokista tulevaa maksupainetta. Rahastointi voi perustua vakuutusperiaatteelle, jonka avulla toteutettu rahastointi vääristää vähemmän taloudellista toimintaa kuin verorahoitus. Vakuutuksessa on myös se etu, että kaikki maksavat etukäteen ja tietämättä, kohtaako hoivariski juuri heitä. Silloin maksajia on paljon runsaammin kuin pelkästään hoivan kohteeksi joutuneet.........
.......Suomalaisen yhteiskunnan hoito- ja hoivapalvelujen rahoitus- ja järjestämisvastuu on jatkossakin julkisella vallalla. Tulevaisuudesta selviytyäksemme tarvitsemme vaihtoehtoisia ja ihan uusiakin ajatuksia siitä, miten kykenemme nykyistä paremmin vastaamaan tulevaisuuden niin tiedossa kuin ennustettavissa oleviin muutospaineisiin.
Nämä käsillä olevat selvitykset tarjoavat nyt hyvän, selvitystietoon perustuvan keskustelunavauksen, jollainen meiltä on puuttunut. On ilmeistä, että hoivan ja sen rahoituksen vaihtoehtoisista järjestelyistä sekä erityisesti lakisääteisen hoivavakuutuksen vahvuuksista ja heikkouksista, uhkista ja mahdollisuuksista tarvitaan lisää tietoa ja valmistelua päätöksenteon pohjaksi. Selvitystyötä ja keskustelua on hyvä tältä pohjalta jatkaa. "


Blogin kirjoittajalla on oikeus suureen kysymykseen:
Tähän mennessä on vuosikymmenten aikana koottu rahastoihin 133 miljardia eläkkeitämme varten. Niitä on siis koottu koko eläkejärjestelmän ajan ja eläkelaitokset ovat rahastoineet ja sijoittaneet ne ulkomaisiin pankkeihin - mm. kuuluisiin Irlannin riskipankkeihin tileille.
Miksi pitää hoivaa varten ruveta keräämään vakuutuspiohjaista rahaa.
Onko tarkoituksena sekin käyttää samalla tavalla sijoittamalla.

Miksei eläkkeitä koroteta pienistä eläkkeistä alkaen niin, että nuo 133 miljardia otetaan nyt käyttöön - ei vasta joskus 2030-luvulla, kuten eläkelaitosten ekonomistit ovat ennakoineet.
Jos eläkeläiset saisivat sen, joka aikanaan on koottu sitä varten, pystyisivät lukuisat nykyisistä eläkeläisistä voimaan parremmin kuin nyt: varat riittäisivät lämpimään asuntoon, kunnon ravintoon, hygieniaan, terveyteen ja tarpeelliseen apuun.
Miksei eläkeläisille koottuja rahoja oteta käyttöön, jotta vanhukset eivät näkisi nälkää ja potisi sairauksia kylmissä kodeissaan.
-   Edes taitetun indeksin korjaamiseen ei tämä hallitus ryhtynyt, vaikka kaikki puolueet ennen viime vaaleja niin lupasivat. Siitä on ehdottomastin nyt aloitettava, ja sen jälkeen laskettava, paljonko pieniullä' eläkkeillä'än sinnittelevät ovat taiteun indeksin aikana jääneet jälkeen indeksikorotusten vuoksi. Se on korvattava indeksillä korjattuna.
-  Silloin ei köyhän eläkeläisen tarvitse olla leipäjonossa eikä toimeentulotuern luukulla, jos he saisivat edes sen mikä' heille kuuluu.
Silloin ei tarvita uusia pakkovakuutusjärjestelmiä, joihin ihmiset valjastetaan samaan aikaan kun miljardit makaavat Irlannin pankeissa!

Lisäksi julkisen talouden kohdalla saadaan kuopat täytettyä panemalla maassa talourikolliset kuriin. Niistä tuölee vuositasolla miljardeja, kuten Markku Hirvosen työryhmä on  raportissaan VN:lle esittänyt.

Vai esittäkää jotain parempaa!!

Ei kommentteja: