.....varatoimitusjohtaja Pekka Huttula sanoo tämän päivän uutisten mukaan, että polttoaineissa "Suomen hinnat seuraavat raakaöljyn maailmanmarkkinahintoja hyvinkin tarkkaan." Samaan hengenvetoon uutisoidaan, että raakaöljyn hinnan viime päivien laskua ei ole nähty sitten vuoden 1983 - siis pitäisi hinnan pudotuksen jo sjossain tuntua!
Mutta onko niin? Kun maailmanmarkkinahinta laskee, sanotaan, että meillä on varastossa vielä sitä kallista öljyä, jonka hintaa ei voi laskea....mutta kun maailmanmarkkinahinta nousee, nousee vähittäishinta heti, vaikka varastoissa olisi halvempaakin vielä jäljellä!
Näin olen asiaa seurannut maallikkona, milloin öljyä lämmitykseen tai bensaa tankkiin hankkineena sellaisena ... ja aina kukkarossa tuntuu.
Miksi niin?
Sehän on juuri sitä kauppaa, jossa 'markkina määrää', kuten kapitalismin perus-sloganilla meille asioita vakuutetaan.
Kyse on jatkuvasta voittojen kasvattamisesta - ihmekös tuo, jos taannoin paljon puhetta nostaneet johtajien optiot maksatetaankin meillä! Ei se voittojen kokoaminen sinänsä konsti ole, kun aina vaan nostetaan hintoja, Silloinhan nousee öljyalan voitot entisestään ja siitä johtoa palkitaan! Kun ovat "johtaneet hyvin"!
Se on kapitalismia käytännössä jos mikä!
Tiedämme, että amerikkalaiset maksavat huomattavasti vähemmän polttoaineestaan ja ajavat huomattavasti suuremmilla autoillaan, ei aina niin uusillakaan. Mutta me haluamme ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja - vai mitä?
Siihenkään ei aina ole luottaminen, noiden vaihtoehtojen kokonaisvaikutukseen, kun ajattelee mm. autourheilua!
' Bensaa palaa suonissa...'
- on vanha tuttu biisi. Mutta palaa muuallakin!
Viikonvaihteessa ajettiin taas formulakisat. On harjoitusajoja, on aika-ajoja ja varsinaista kilpaa. Ja välipäivät monenmoisia testiajoja. Itse formuloitakin ajetaan monessa eri luokassa, jos oikein ymmärrän!
Me tunnemme lähinnä nuo Häkkis - Kovalais - Räikkösten nykyiset kisat.
Joitain viikkoja sitten ajettiin Alastarolla kiihdytysajot - eräänlaista hullunmeininkiä sekin minun mielestäni!
Mikä siinä kiihtyy - eivät ainakaan ympäristöteot!
Kun formuloita ajetaan varsinaisilla radoille, joiden rakentamiseen on monissa maissa käytetty uskomattomia summia rahaa, niin suoraan luonnossa ajetaan ralliajot - olipa kesä tai talvi! Ja taas palaa bensaa.
Ei vain kilpailijoilla, vaan kaikella kansalla joka kiiruhtaa reitin varteen seuraamaan kisoja. Autoilla tietysti.
Ja luku sinänsä on se NAto-maiden ilmasotaharjoitus, joka toi kymmeniä hävittäjiä ympäri Nato-maita meille Suomeen harjoittelemaan. Tänne saastuttamaan, metelöimään ja samalla kovaan kulutukseen, josta tiedämme jo siviililentoliikenteenkin yleensä aiheuttavan.
Summa summarum: vaikka polttoaineiden hinnat nousisivat kuinka paljon, ajetaan moottoriurheilussa aina vaan lujempaa ja tehokkaammilla moottoreilla - ja bensaa palaa, tai dieseliä, jotain kumminkin. Aivan samoin kuin sotavarusteluun menevät dollarit, eurot ja öljyt.
Kuka hyötyy?
On sentään paljon halvempia ja rauhanomaisempiakin urheilumuotoja.
On Sulkavan soudut tai suuret tavisten pitkänmatkan hiihtokisat - puhumattakaan suunnistuksesta tai pikkupoikien - ja isompien juoksusta pallon perässä.
Polkupyöräilykään ei maksa kuin pyörän hinnan, ja hyvin hoitaen kestää kauan.
Hiihtovälineet taitavat olla tässä suurin kuluerä.
Uiminenkaan ei vaadi kuin uimarin energiaa, paitsi jos ui lämmitetyssä altaassa.
Näihin verraten en ymmärräkään moottorilajeja urheiluna, enkä varsinkaan ympäristötekona kestävän kehityksen tiellä. Mutta onneksi meille kerrotaan, että öljyn hinta laskee taas lujaa - ainakin jossain päin maailmaa, vaikka silti voitot ja meillä hinnat nousevat.
Antaa siis moottoriurheilun jatkaa kulutusta ja saastuttamista ja pommikoneiden harjoitella pommituksia ja tappamista.!?
Vai mitä?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti