tiistai 19. elokuuta 2008

Jokaista valvontakameraa kohti myös yksi uusi työntekijä kouluun!



Mikä onkaan tilanne maassa, jossa koululaisetkin on pantava kameravalvonnan piiriin?
Takavuosina kovasti kuuli miten isoveli valvoo - entä onko tällainen tilanne nyt mallillaan?
Rikollisuus, väkivalta ja kiusaaminen kouluissa menevät niin pitkälle, että välituntivalvonta tehdään kameroilla!?
(Kuva: TS/ M. Wilskaman)

Opettajat eivät uskalla enää mennä valvomaan välitunteja?
Käy kuten takavuosien opettajan Turussa Puolalan ala-asteella. Kolkattiin hengiltä.
Eivät opettajat jaksa oppitunnin perään mennä poliiseiksi pihalle?
Suuret ja usein levottomat oppilasryhmät imevät energian loppuun, välitunniksi päästävä aikuisten pariin...?

Kalliita säästöjä

Kaiken kukkuraksi kunnissa vaaditaan lisää säästöjä.
On säästettävä opetustoimessa, koulurakennuksissa, opettajien määrässä.
Koululaiset rahdataan matkojen päähän suurkouluihin pienempien, rauhallisten lähikoulujen sijaan.
Ja liian usein tapahtuu koulukuljetusmatkoilla myös peruuttamatonta ja aina kalliimpaa: lähes viikoittain erilaisia liikenneonnettomuuksia, hyväksikäyttöä, ylipitkiä koulupäiviä jotka väsyttävät lopullisesti.

Säästetään, kun pidetään luokkakoot tarpeeksi suurina - ei tarvita opettajia niin montaa.
Säästetään siinä, ettei palkata oppilaanhuoltoon henkilökuntaa, vaan pannaan kamerat pihoille valvomaan...

Missä palaa seuraavaksi?
Väittävät, että kamerat valvovat myös ilkitöitä koulutaloja vastaan.
Niitä tehdään.
Kouluja poltetaan, koulutovereita ja opettajia ammutaan, seiniä sprayataan, piharakenteita rikotaan...mitä vielä?
Mutta mistä tuo ilkivalta kertoo?
Väittävät, että maahan tarvitaan lisää poliiseja järjestystä valvomaan. Niinpä.

Mutta hyvä jos jotain rauhoittuu kameroiden ansiosta.
Entä missä ne reaktiot purkautuvat seuraavaksi, missä palaa seuraavaksi, missä pahoinpidellään seuraava?
Kulman takana, jonne kamerat eivät yllä? Tiloissa, joista kamerat puuttuvat. Rikotaan muualla, poltetaan muita kohteita? Pahaa oloaan koululaiset purkavat -. kuka mistäkin syystä.

El Systema vai kameroita?

Entä ennaltaehkäisy?
Lapsille ja nuorille muuta tekemistä?
Mietinpä El Systema - järjestelmää Venezuelassa, joka on pelastanut satoja tuhansia lapsia kaduilta elämän pariin! tekemään musiikkia. Kuten järjestelmän luoja sanoi: Jos lapsi elää aineellisesti suuressa köyhyydessä, voidaan hänet pelastaa pois kadulta henkisellä rikkaudella, jota musiikki voi tarjota!
Näin Venezuela, köyhä maa pystyy siihen jos haluaa, miksei rikas maa. Eikö kiinnosta?

Tarvitaan myös turvallista koulua, luontevaa koulumatkaa.
Vanhemmille töitä, toimeentuloa ja jaksamista lasten ja nuorten kanssa..
Mielenterveyspalvelut kuntoon kaikille niitä tarvitseville! Lisää perhetyöntekijöitä tukemaan perheitä, jotka vaarassa lusikahtaa ja lapset kärsivät.
Siinäkin rakas kotikaupunkini Turku lyö laimin lapsiperheitä!

Henkilökuntaa vai kameroita?
Mutta selvääkin selvempää on, että niin kauan kuin eriarvoisuus kasvaa, pahoinvointi lisääntyy. Niin kauan kuin pahoinvointi lisääntyy, sitä puretaan väkivallalla ja ilkivallalla, kiusaamisilla ja pahoinpitelyillä Oppia saa ympäristöstä. Aina ei arviokyky riitä kertomaan, mitä teoista seuraa. Kaveri kuolee tai vammautuu loppuiäkseen joko fyysisesti tai henkisesti. Tuhopolttojen laskut on maksettava - tekevätkö sen vanhemmat jos pystyvät, vai lusiiko siitä nuori lopun ikäänsä?

Samalla kun kameroita asennetaan, pitäisi jokaista asennettua kameraa koti perustaa ainakin yksi oppilaanhuoltoryhmän työntekijä jokaiseen kouluun! Jostain on aloitettava. Sitten luokkakoot pienemmiksi ja lähikoulut tavoitteeksi !
- Mitkä muuten ovat sinun ajatuksesi tästä teemasta?

Ei kommentteja: