* havaintoja, ajatuksia, kokemuksia * eilisestä, * tästä päivästä tai huomisesta, * yksin tai yhdessä toisten kanssa, * itselleni ja muillekin tarkoitettua, * faktaa - ja joskus myös fiktiota, * ilolla tai surulla, * vihalla tai vimmalla, * yleensä totisesti * joskus huumorillakin. OLEN KIRJANNUT myös sivuille prokirjasto.blogspot.com, samoin Turun Sosiaalifoorumin sivulle. UUSIN blogi jossa myös kirjoittelen, on TURKU-LISTAT, SKP:n ja sitoutumattomien yhteinen blogi. Suosittautuu....
perjantai 23. toukokuuta 2008
Niistä vaalirahoista ja ETYJ:n vaaliseurannasta?
Ilmiö epämääräisistä vaalirahoituksista ei ole mikään uusi asia, kun on katsonut viimeisten vuosien vaalikamppailuja. On ilmiselvää, ettei kymmenien tuhansien eurojen hintaisia kamppailua monikaan tee omasta kukkarostaan tai lainarahalla, eikä pelkällä myyjäistoiminnalla tai säästöpossuilla keräillä tällaisia rahoja.
Kyllä niin on, että vaikka jo aikanaan laadittiin laki vaalirahoituksesta, sitä ovat sen tekijät kiertäneet ja rikkoneet aivan tietoisesti kaiken aikaa. Huomioiden lehti-ilmoitusten hinnat pelkästään voi vai kysyä, että jos niillä muutamalla kymppitonnilla järjestetään vaalikiertueita, hankitaan kaikenlaista vaalikrääsää kynistä lippiksiin ja paitoihin ihmisille jaettavaksi, on varmaa, ettei kaikki se tapahdu kirjanpidossa kulkeneilla rahoilla.
Entä kuka on minkäkin lehti-ilmoituksen maksajana, kuka tai mikä taho löytyy sieltä takaa. Niin paljon löytyy tapoja kiertää edelleen lakia, ettei rajana ole kuin ihmisen mielikuvitus, ja sitä noilla veikkosilla lienee, ja apujoukoilla lisää.
Kun silmäilee netissä edustajien tekemiä ilmoituksia, ilmenee niissä jo melkoista kirjavuutta.
Joku kuittaa seminaaritulot, mutta ei erittele esim. seminaaritulojen hintaa ja maksajia; entä onko samoja tahoja ollut seminaarituotoissa kuin lehti-ilmoitusten maksajina, tai samoja tahoja nimikkeellä ilmoitustuotot( oman lehden ilmoitustuotot) ja esim. seminaarituotoissa tai taulujen ostajina...
Nyt ollaan laatimassa uutta lakia. Kovin on ollut kaihervatmista, missä muyodossa se tehdään. Mistä katto, entä rangaistus. Entä saako viranomainen tutkia oikeellisuuden, entä millä tarkkuudella erittelyt tehtävä, samoin miten avoimesti kerrottava oikeasti tahot ( esim. 'etujärjestöt, säätiöt, valtakunn. järj.' jne.....)
Muodollista kinastelua opposition ja hallituksen välillä.¨, mutta tuntuu, että aivan sama koira haukkuu samoja kettuja.
Jospa pantais rajat näin: Viralliset vaali-ilmoitukset kunnissa ja muu mainonta per ehdokas tavasta riippumatta enintään 2000 euroa kokonaisuudessaan. Silloin ei osteta palstoja eikä aikaa, ei toritontteja eikä mainosautoja.
Olisiko silloin paremmin samat lähtökohdat? Mene ja tiedä?
Tietysti media viimekädessä ratkaisee, kenestä se haluaa tehdä juttuja, ketä' pidetään pinnalla. Ja se onkin jo eri asia!
On syytä miettiä kumminkin!
Ja miten se ETYJ:n vaalitarkkailu sitten maassamme toimiikaan?
Koska aloittaa työnsä?
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti