Tänään samaa aihretta pohtii ja kirjoittaa tohtorikoulutettava psykologi Turun Yliopistosta. Hänen ertyisalanaan on juuri koulupsykologia.
Ahtolan artikkelista (TS 23.4. mielipiteet) seuraavassa:
Olette (Viittaa STTK:n Mäenpäähän, bloginpitäjä) aivan oikeassa siinä, että kouluunmeno sinänsä ei välttämättä olisi haitallista 6-vuotiaille. Kaikki riippuu siitä, miten "koulu" järjestetään. Voisin hyvin kuvitella, että oppivelvollisuus alkaisikin jo 6-vuotiaana eli esikoulusta tulisi osa oppivelvollisuutta. Se ei muuttaisi nykytilannetta kuin murto-osan lapsista kohdalla. Monissa kunnissa esikoulu on jo nyt koulun tiloissa, ja koulun ja varhaiskasvatuksen hallinto on yhdentymässä kunnissa ja ministeriötasolla.
Mutta tarjositte aiempaa koulunaloitusta ratkaisuksi työurien pidentämiseen, jolloin kai ajattelette, että oppivelvollisuus ei pidentyisi vaan se suoritettaisiin kokonaisuudessaan vuotta nuorempana. Esikouluun mentäisiin jo 5-vuotiaana, ekaluokka olisi 6-vuotiaille - ja toisen asteen jatko-opintoihin hakevat olisivatkin vasta täyttämässä 15 vuotta.
On kaksi eri asiaa puhua siitä, milloin kouluun mennään, ja miettiä sitä, mitä ensimmäinen kouluvuosi sisältää. Nykyiset esiopetuksen oppisisällöt on huolella mietitty vastaamaan keskimääräistä lapsen kehitysvaihetta tuossa iässä.
Toinen iso kysymys on peruskoulun päättävien syrjäytymisvaara, joka ei äkkiseltään tuntuisi tällä ratkeavan vaan sisältävän päinvastoin uusia riskejä siitä, että osa nuorista syrjäytyy niin työmarkkinoilta kuin yhteiskunnasta muutoinkin.
Olen samaa mieltä siitä, että nykyinen koulujärjestelmä ei moniltakaan osin vastaa nyky-yhteiskunnan haasteisiin. Koulun - kuten myös työelämän - kehittämisen on kuitenkin tapahduttava ihmislähtöisesti eikä talouselämän tarpeista käsin.
"Annarilla Ahtola" kirjoitti 23.4.2010 09:11
Vastaa Näytä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti